ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

Հայերի և նրանց էության մասին

Հայերի և նրանց էության մասին
30.05.2014 | 11:35

Սբ. Գրիգոր Լուսավորչի պատկերները ռուսական սրբավայրերում

Ռուսաստանում Գրիգոր Լուսավորչի նկատմամբ հետաքրքրությունը երևան է եկել այդ երկրում քրիստոնեությունն ընդունելու հետ մեկտեղ: Նրա կերպարն իր արտահայտությունն է գտել հին ռուսական գրականության մեջ և ռուսական վարպետների մի շարք գեղարվեստական ստեղծագործություններում: Ի հիշատակ նրա` Ռուսաստանում կառուցվել են եկեղեցիներ (Խուտինի վանքի տաճարը Նովգորոդի մոտ` 1445 թ., Պոկրովյան մայր եկեղեցու բեմերից մեկը` 1556-1560 թթ.), սրբի պատկերները զարդարել են եկեղեցիների պատերը (Ներեդիցա` 1199 թ., Ֆյոդոր Ստրատիլատի եկեղեցին Նովգորոդում (1370-1380 թթ., Խուտինի վանքի եկեղեցին) և ձեռագրերի էջերը (Ստրոգանովյան պատկերագրային նախատիպը` XVI դ. վերջ-XVII դ. սկիզբ, տոնացույցներ), հանդիպում են կիրառական արվեստի այլևայլ ստեղծագործություններում (փորագիր տոնացույցներ):

Գրիգոր Լուսավորչի վերաբերյալ գրական և պատկերագրական տեղեկությունները ռուսները քաղում էին գլխավորապես հունական աղբյուրներից, ուստի և XII-XVII դդ. ռուսական հուշարձանների վրա եղած նրա պատկերները սրբանկարչական ոճով մոտ են բյուզանդականներին: ՈՒշագրավ է նաև, որ ռուսական հուշարձանները` հունականների, վրացականների, բուլղարականների, ռումինականների և մյուսների հետ, մեզ են հասցրել Լուսավորչի` դեռևս, այսպես կոչված, «տիեզերական միաբանության» ժամանակներում ձևավորված կայուն սրբանկարային գծերը` արևելյան եկեղեցու քահանայապետի տեսքով:

Համեստության խորհրդանիշ տապանաքարը

Բազմաթիվ գրքերում կարելի է հանդիպել հարյուրավոր տապանաքարերի արձանագրությունների, որոնք ամենատարբեր բնույթ ունեն. մի մասն ակնհայտորեն ի ցույց է դնում հանգուցյալների հարազատների փառասիրությունը, մի մասն անկեղծ ողբ ու վիշտ է պարունակում, երբեմն էլ անհնար է առանց ժպիտի կարդալ դրանք:

Այդ ամբողջության մեջ կա մեկը, որն աչքի է ընկնում իր համեստությամբ: XVIII դ. նախ արևելյան ապրանքների վաճառական, ապա հին Վարշավայի Սբ. Ղազարի հիվանդանոցի կառավարիչ-տնօրենն ու քաղաքային խորհրդականն էր հայ Ստանիսլավ Ռաֆալովիչը: Նա համարվում էր բարձրաստիճան պաշտոնյա և քաղաքի ազդեցիկ մարդկանցից մեկը: Երբ վախճանվեց, աճյունը հողին հանձնեցին Պովոնզկի գերեզմանատան դամբանում, իսկ տապանաքարի վրա փորագրվեց. «Ստանիսլավ Ռաֆալովիչ: Նրա ցանկությունը մարդասիրությունն էր, նպատակը` ազնիվ մարդու համբավը պահպանելը: Նա այդ ստացավ, և դա նրան դարձավ պարգև: Ապրեց 55 տարի, մահացավ 1798 թ. մարտի 2-ին»:

Բաստուրմա

Գուցե տարօրինակ թվա, բայց փաստ է. մինչև 1950-ական թթ. Երևանում գաղափար իսկ չունեին, թե ինչ բան է բաստուրման, քանզի Արևելյան Հայաստանում այդ «հաճույքը» պարզապես չէին պատրաստում, դա ներկայիս կերակրացանկ մտցրին Երկրորդ աշխարհամարտից հետո Արևմտյան Հայաստանից սերող ներգաղթյալները:
Բաստուրման` ապուխտը, ծագում է պահլավերեն apuxt բառից, որ նշանակում է չեփած, անեփ, իսկ բաստուրման` թուրքերեն bastrmak բառից, որ նշանակում է ճզմել, մամլել:
Դժվար է ասել, թե ապուխտը երբ է մուտք գործել հայերի կենցաղ: XIX դ. սկզբին Օսմանյան կայսրության դրամահատարանի տնօրեն Հարություն Պեզճյանը նախկին տեսուչ Տյուզյաններից մի քանիսին կարողացավ աքսորից վերադարձնել` սուլթանին «կաշառելով» Կեսարիայում պատրաստված աննման բաստուրմայով:
1870-ական թթ. Յ. Մալաման գրում էր. «Էրզրում քաղաքում կա 4 մասնավոր սպանդանոց, որտեղ ամեն տարի մորթվում է մինչև 5000 գլուխ եղջերավոր անասուն` ապուխտ պատրաստելու համար... Սպանդանոց գոյություն ունի նաև Կարսում, ուր նույն նպատակով ամեն տարի մորթվում է միջին հաշվով 1000 եղջերավոր անասուն»:
1887 թ. Վրթ. Փափազյանը վկայում էր, որ Էրզրումում կան ապուխտի ու սուճուխի «մեծամեծ գործարաններ, որոնց սխտորը մատակարարում է... Վանը»:
1890-ական թվականների սկզբին Գր. Արծրունին հիշատակում էր. «Հայերի ձեռքից է դուրս գալիս Դիարբեքիրի սուճուխը (չուրչխելա), հայերն են պատրաստում մսի ապուխտ և նույնպես երևելի բաստուրման` այդ ասիական մսեղեն չորացած կոնսերվը, որը պահվում է առանց փչանալու մի ամբողջ տարի»:
Արևմտյան Հայաստանում հայերն ապուխտի արտադրությամբ շարունակում էին զբաղվել նաև 1890-ական թվականների ջարդերից հետո: Ղ. Չագըրը իր հուշերում գրում էր, որ Առաջին աշխարհամարտի նախօրյակին Էրզրումում կար «4 հատ ապուխտի գործարան, որոնցից հատկապես նշանավոր էին Խաչատուր Շահինյանի և Մարտիրոս Գաֆաֆյանի ու նրանց որդիների ձեռնարկությունները»:
XIX դ. վերջին և XX դ. սկզբին ապուխտի արտադրությունը Արևմտյան Հայաստանում արդեն ընդունել էր ապրանքային բնույթ: Կառուցելով հատուկ ձեռնարկություններ, դրամատերերն իրենց գործակալների միջոցով Հայկական բարձրավանդակի լեռնային ու նախալեռնային շրջաններից հարյուրավոր ու հազարավոր գլուխ անասուններ էին գնում և դրանց մսից պատրաստած ապուխտը վաճառքի ուղարկում Թուրքիայի զանազան գավառներ, Կոստանդնուպոլիս ու Եվրոպա: Վրթ. Փափազյանը նշում էր, որ Էրզրումը Վան է ուղարկում «նաև «բաստուրման» (ապուխտ) և «սուճուխը» (աղիքների մեջ լցրած ծեծած միս, կալբաս): Վիտալ Քինեն հիշատակում էր, որ 1890 թ. Էրզրումն արտահանել էր 900000 ղուրուշ կամ 200000 ֆրանկ արժողությամբ բաստուրմա: Եվրոպացիներն ապուխտին ծանոթացել են հայ վաճառականների միջոցով:
Ինչպե՞ս էր արտադրվում ապուխտը: Դիցուք, Կեսարիայում ձեռնարկատերն ուներ մի շարք գործակալներ, որոնք ամեն տարի ամառվա վերջին և աշնանը Անատոլիայի ու Արևմտյան Հայաստանի տարբեր շրջաններում գնում էին խոշոր եղջերավոր անասուններ, հատկապես ստերջ կովեր: Նրա ձեռնարկությունում բանվորներից ոմանք մորթում էին այդ անասունները, մյուսները ոսկորը զատում էին մսից, ապխտացու միսը առանձնացնում էին մյուս կտորներից, աղում էին և պահում 4-5 օր, այնուհետև լվանում և կախում էին, որ չորանա ու մեկ օր հետո ներս բերում: Չորացած միսը դնում էին սնդուկաձև ամանների մեջ ու ճզմում կամ մամլում, մյուսները նորից էին չորացնում մամլածը, այն զանազան համեմունքներով համեմում ու կախում էին դրսում, ապա 2-3 օր հետո հավաքում արդեն պատրաստի ապուխտը: Այնուհետև ապուխտը վաճառքի էր ուղարկվում Թուրքիայի զանազան քաղաքներ, Եվրոպա և անգամ Ամերիկա: Ապուխտի պատրաստման թվարկած բոլոր գործողությունները կատարվում էին ձեռնարկության առանձին սենյակներում և մարդկանց առանձին խմբերի կողմից:
Խոշոր ձեռնարկություններում աշխատողների թիվն անցնում էր 100-ից: Նրանց մեջ կային թե տղամարդիկ և թե կանայք ու անչափահասներ, որոնք պարտավոր էին աշխատել այնքան, ինչքան պահանջվում էր արդեն մորթված անասունների մսի մշակման համար: Նրանք փողից բացի վարձատրվում էին նաև մսով ու ոսկորներով: Կային այնպիսի ձեռնարկություններ, որտեղ մորթվում էին հազարավոր կովեր: Բոլոր ձեռնարկությունները տարվա մեջ աշխատում էին երեք-չորս ամիս` սովորաբար սեպտեմբեր-դեկտեմբեր ամիսներին:
Այս ամենից կարելի է եզրակացնել, որ Կեսարիայում, հետևաբար նաև Արևմտյան Հայաստանի քաղաքներում, բաստուրմայի արտադրությունն արդեն ոտք էր դրել կապիտալիզմի փուլ և գտնվում էր զարգացման մանուֆակտուրային աստիճանի վրա:

Բաքվի հայ պատգամավորները

1912-1915 թթ. Բաքվի քաղաքային դուման ուներ 81 պատգամավոր, որոնցից հայ էին 20-ը, ռուս` 20-ը, թաթար` 40-ը, վրացի` 1-ը: Հայերն էին` Ալեքսանդր Այվազյանը, Նիկողայոս Այվազյանը, Միքայել Ալիբեկյանը, Հովհաննես Բաբայանցը, Տիգրան Բուդաղյանը, Աստվածատուր Վաչյանցը, Քրիստափոր Վերմիշյանը, Արշակ Ղուկասյանը, Վահան Երիցյանը, Տիգրան Զաքարյանը, Անուշավան Քալանթարը, Եղիա Մայիլյանը, Թովմաս Մելիքյանը, Ստեփան Թաղիանոսյանը, Սարգիս Տեր-Զաքարյանցը, Հայկ Տեր-Միքայելյանը, Միքայել Հունանյանը, Կոնստանտին Խատիսյանը, Բագրատ Շխյանցը:

Հայաստանի հինդի գաղութը

Հայ-հնդկական առնչությունները, հիրավի, բազմադարյա պատմություն ունեն: Ստույգ փաստ է, որ Հնդկաստանի ոտք դրած առաջին հայը եղել է Թովմաս Քանան (VIII դ.), սակայն շատ ավելի վաղնջական է հինդիների ներկայությունը Հայաստանում:
Դեռևս Ք.ծ.ա. II դարում Հայաստանի Տարոն գավառում եկվոր հնդիկների կողմից հաստատվել էր բարգավաճ ու հարուստ մի գաղթավայր: Հայաստանի Իննակնյան վանքի ասորի եպիսկոպոս Զենոբ Գլակն արդեն մ.թ. III դ. սկզբում մանրամասն նկարագրում է գաղթաբնակների արտաքինը, կենցաղն ու կրոնական հավատալիքներր: Նա ասում է. «Այլ և յոյժ զարմանալի էր տեսիլ նոցա, քանզի սևք էին և գիսաւորք և զազրատեսակք, զի ցեղով ի հնդկաց էին: Քանզի և կռոցն, որ յայս տեղոք էին, պատճառն այս է: Դեմետր և Գիսանէ... և կանգնեցին զկուռսն զայնոսիկ յանուն կռոցն զոր ի հնդիկսն պաշտէին» (Պատմութիւն Տարոնոյ զոր թարգմանեաց Զենոբ Ասորի, ի Վենետիկ, յամի 1832): Զենոբը նշում է, որ հեռավոր անցյալում մի քանի հինդիներ թողել էին իրենց երկիրը և հաստատվել Հայաստանում, որտեղ Վաղարշակ թագավորը նրանց ապաստան էր տվել Տարոն գավառում: Գաղթաբնակները հաստատվել էին Կուառք, Մեղտի և Հոռեան վայրերում, որոնք էլ դարձել էին հինդի կրոնի և մշակույթի կենտրոններ:
Գաղթողների արտաքինի, գույնի, նիստուկացի ու կրոնի մասին Զենոբի նկարագրությունը համապատասխանում է այժմյան հինդիների արտաքինին ու կենցաղին:
Ակնհայտ է, որ նրանք նախաքրիստոնեական դարաշրջանում արդեն մշտական բնակություն էին հաստատել Հայաստանում: Ամենայն հավանականությամբ հինդիները գաղթել էին Մորյասների անկումից հետո, Հնդկաստանի հյուսիս-արևմուտքից:
Զենոբ Գլակը գրում է, որ սուրբ Գրիգորը մի քանի իշխաններից տեղեկացել էր, որ Տարոնի գավառում գոյություն ունեն երկու կռապաշտական մեհյաններ. «Եթէ ի գաւառն Տարօնոյ երկուս բագինս մնացեալ են` որ դեռ ձօնեն դիվաց»: Հետևապես, Հայաստանի քրիստոնյաները նպատակ են դնում կործանելու մեհյաններըը: Նրանք հասնում են Կուառք քաղաքը: Հինդի քրմերը Հաշտենքի իշխանից տեղեկանալով, որ իրենց կուռքեր Գիսանեի ու Դեմետրի արձանները պետք է գետին տապալվեն, մեհյանները նախապատրաստում են պաշտպանության, իսկ ամբողջ գանձը տեղափոխում թաքստոց: Քրմապետը, որի անունը Արձան էր, և նրա Դեմետր որդին մեհյանները քրիստոնյաներից պաշտպանելու գործը վերցնում են իրեն ձեռքը: Եռօրյա պաշարումից հետո քրիստոնյաները տիրանում են Կուառք քաղաքին: Պարիսպները հիմնահատակ կործանվում են ու քաղաքն ավերվում, իսկ քաղաքի բնակչությանը տանում են Մեղտի: Հինդիների խիզախ առաջնորդ Դեմետրը դիմում է քրիստոնյաներին. «Թէպէտ մեք ձեզ յաղթել ոչ կարեմք, սակայն լաւ է այսօր մեռանել ի վերայ աստուածոցն մերոց, քան թէ զտաճար նոցա ի ձէնջ ապականեալ տեսանեմք, որով և զկեանս ատեցաք և զմահ սիրեցաք»:
Ըստ Զենոբի պատմության` պաշտպանվող հինդիները սկզբում 5450 հոգի էին: Այս թիվը սակայն ավելացել էր` հասնելով մոտ 7000-ի. «Եւ էին վեց հազար ինն հարեր քառասուն և վեց արք քրմացն, իսկ հինգ հազար և ութսուն զօրք իշխանացն հայոց»:
Արձանը և Դեմետրը նահատակվում են: Մնալով առանց ղեկավարի` հինդիները դիմում են հաշտության, և երկու բանակներն էլ անմիջապես կասեցնում են փոխսպանդը:
Հայերը տոնում են իրենց հաղթանակը` մեհյանները գետնին հավասարեցնելով: Գիսանեի և Դեմետրի արձանները, որոնք պատրաստված էին արույրից, ջարդուփշուր են անում: Գիսանեի արձանն ուներ 15 ոտնաչափ բարձրություն, իսկ Դեմետրինը` 12:
Խաղաղության վերականգնումից հետո Սյունյաց իշխանը գնում է Կուառք գյուղը: Այստեղ նրան հաջողվում է համոզել տեղի բնակիչներին հրաժարվել կռապաշտությունից և ընդունել քրիստոնեական կրոնը: Ըստ ավանդության, նրանց բոլորին մկրտել է սուրբ Գրիգորը:
Տարոն գավառում իրենց հաստատվելուց մինչ այս կռիվը տևել է մոտավորապես 450 տարվա մի ժամանակաշրջան: Այդքան է տևել հինդիների ներկայությունը Հայաստանում:

Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3154

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ